
RUC-studerende nærstuderer bymidten
I dag skydes det 12 dage lange RUC-feltkursus i gang for de studerende fra Plan, By og Proces.
NyhedDet er fjerde gang at kurset afholdes med base i Byens hus – til glæde for både studerende og Roskilde bymidte.
Verdensrummet, Forsamlingen og Den Gamle Byrådssal bliver de næste 12 dage på skift base for 12 RUC-studerende, der skal gennemføre et feltkursus med titlen ”Feltmetoder i det urban”, som en del af deres bacheloruddannelse på RUC.
For fjerde gang er Roskilde bymidte det ’felt’ som de studerende skal studere og Byens hus deres base. Og det er der flere grunde til.
Byudvikling, velvilje og kvalitets-tid
Kristian Nagel Delica er studieleder for Plan, By og Proces på Roskilde Universitet, og manden bag feltkurset, der altså én gang om året lægger vejen forbi Byens hus og Roskilde bymidte i et tæt samarbejde med Roskilde Kommunes plan-afdeling.
– Vi oplever rigtig mange åbne døre, rigtig meget velvilje, og når vi nu har gjort det tilpas mange gange, oplever vi også, at dem der indgår i det her ved hvilken type viden, der kan komme ud af det, som de kan kvalificere deres videre arbejde med. Så på den måde er det blevet en win-win, lyder det fra Kristian Nagel Delica.
Og Kathrine Krone Laurent, der er leder af Byens hus, har da heller ikke fået nok af de RUC-studerendes besøg:
– Det er virkelig en gave for en levende bymidte som vores, at blive set med de studerendes øjne. Der kommer altid noget anderledes og inspirerende ud af feltkurserne, ikke mindst fordi kurset har så meget kvalitets-tid i bymidten, med mulighed for samtaler og udforskning, siger hun med henvisning til de cases som de studerende bliver tilbudt at kaste sig over.
”To uger på fuld knald”
I år kan de 12 studerende kaste sig over et udvalg af 6 cases. Det er op til de studerende at danne grupper og vælge hvilken case de vil arbejde med – en fremgangsmåde der er den samme uanset hvor feltkurset skulle foregå forklarer Kristian Nagel Delica:
– Det er to uger på fuld knald. Mere end fuldtid. De studerende vælger en case, og så arbejder de i grupper med de cases. Casene er en invitation, hvor nogen har tænkt, ’Vi mangler noget viden om hvordan folk orienterer sig på dette torv’, eller, ’Vi ved, at lige om lidt så skal der være bilfri bymidte i den her del af byen. Hvordan kvalificerer vi de indslag som folk godt vil have skal fylde torvet imens?’. Meget konkrete ting, siger lektor Kristian Nagel Delica.
Byens hus er en god base
Der er flere grunde til at Byens hus fungere som en god base for feltkurset forklarer Kristian Nagel Delica
-Byens hus er bastion for aktiviteter, der har med Roskilde at gøre. Husene ligger midt i byen, der er rigtig mange aktiviteter i huset, der handler om byudvikling – især bymidteudvikling. Der er mange brugere, der er turister der bruger det, der er en masse unge mennesker, der bruger det, og så er der et personale af forskellig slags, som har et øje på hver en finger, og som følger med i hvad der sker. Men man kan jo ikke være på feltarbejde døgnet rundt i syv dage – Man skal også tilbage og have en pause, og fordøje sine indtryk, og sidde og læse noget materiale, diskutere med sin gruppe og sådan noget. Så på den måde er det ideelt at der både er undervisningslokaler, mindre gruppe-lokaler og et mere åbent Stue-miljø, hvor de studerende også mærker livet i bymidten, siger han.
De studerende først undervises i forskellige feltmetoder. Så får de lejlighed til at afprøve metoderne i felten, skriver en rapport om det, og til sidst præsenterer de deres fund og anbefalinger til et panel af lokale interessenter. Igen i år er det borgmester Tomas Breddam samt medarbejdere fra Roskilde Kommunes By, Kultur og Miljø-området.
Alle er velkomne til fremlæggelsen 27. juni
Det foregår fredag den 27. juni kl. 13-15 i Den Gamle Byrådssal
Studerende, der skaber viden
Kristian Nagel Delica giver flere eksempler på hvordan de studerendes rapporter har givet konkret viden for de pågældende kommuner at arbejde videre ud fra.
– Vi havde en gruppe, der stillede sig op på Stændertorvet med nogle kort over byen, og bad de første hundrede mennesker, de så komme trækkende med en cykel, om at indtegne på et kort, hvor de mente det var utrygt at cykle henne i Roskilde, og hvorfor. Så blev det meget tydeligt, at der var særlige veje og knudepunkter der var problematiske. Så prøvede de studerende selv at være cyklister der, og lavede små film der viste dårlig oversigt, dårlig belægning, blanding af biler og cyklister på en måde der skaber utryghed, og så videre. Den viden præsenterede de så for panelet, siger Kristian Nagel Delica.
»For mig er det win-win«
Lektoren forklarer, hvordan det er gavnligt for de studerende at have sådan et praktisk minilaboratorium som en del af deres uddannelse, ligesom det er en fordel for uddannelsen at komme på landkortet. Kristian Nagel Delica fortæller desuden, at der i tilfældet med det nævnte eksempel skete det, at planchefen tog rapporten med til det tekniske udvalg, der skulle diskutere, hvordan man ville gøre Roskilde til en bedre by for cyklister.
– For mig er det win-win. Det kræver en masse planlægning, det kræver en masse aftaler, det kræver en masse programlægning, det kræver at underviserne er meget sammen med de studerende og det kræver studerende der tør give sig i krig med det her.
Fakta: Formålet med feltkurset, Plan By & Proces på RUC
1. AT LÆRE AT BENYTTE FELTMETODER OG EKSPERIMENTERE MED DEM
2. INDSIGT I BYUDVIKLING OG PLANLÆGNINGS PRAKTISKE KONSEKVENSER
3. BENYTTE JERES VIDEN OM BYUDVIKLING
4. BEGÅ JER I FELTEN OG TILPASSE JER DEN
5. FREMSTILLE LETFOSTÅELIG VISUEL REPRÆSENTATION AF JERES UNDERSØGELSE
6. FORMIDLING AF VIDEN
7. INSPIRATION OG LÆRING TIL FREMTIDIGE PROJEKTER OG FREMTIDIGT ARBEJDE
8. ET HYGGELIGT OG UDFORDRENDE KURSUS
Kristian Jakobsen, RUC Journalistik